Vores pige på 7 mdr. vil ikke spise

29. oktober 2011

Alder:
7 mdr.

Vores pige på 7 mdr. vil ikke spise

Hej Helen,

Tak for dit sidste brev, hvor du anbefalede vi skulle gå i gang med grød til morgenmad, selvom min datter ikke spiser ret meget grød til frokost og næsten slet ingen mos til aftensmad.

Det gik vi i gang med lige efter dit brev, men nu vil hun slet ingenting spise! Det er nok ikke på grund af grøden til morgen, men er bare så frustreret over det, for det har været en kamp lige fra starten... Hun er lige blevet 7 måneder.

Hun får den sidste flaske ad et par omgange fra ca. kl. 19 til 19.30 og bliver så lagt i seng, når hun viser tegn på at være klar til det omkring kl. 19.30-20.
Hun er blevet rigtig nem at få til at sove og falder selv i søvn umiddelbart efter vi har sunget en godnatsang for hende og givet hende et kys. Når vi kigger til hende efter 10 min. sover hun som regl.

Hun har i en lang periode først meldt sig kl. 05, men det sidste stykke tid vågner hun ikke før kl. 6.15-7.15 for at få mad. Fordi hun slet ikke har fået mad hele natten giver jeg hende en flaske, når hun vågner, hvor hun spiser ca. 140-160 ml.
Når vi er kommet op og hun har fået tøj på tilbyder jeg hende havregrød eller øllebrød, men hun vil slet ikke åbne munden, så hun smager det ikke engang.

Inden hendes formiddagslur ca. kl. 9 tilbyder jeg hende endnu en flaske for at være sikker på hun er mæt og for at komme ind i en rytme hvor hun spiser inden hun skal sove, som du har anbefalet. Her spiser hun ca. 100-200 ml, selvom det kun er ca 1 time siden hun fik den første flaske.

Jeg når simpelthen ikke at tilbyde hende frugtmos, som du ellers også har anbefalet.

Til frokost omkring kl. 11.30 laver jeg grød til hende og her vil hun heller ikke spise. Hun får efterfølgende en flaske inden hun skal sove.

Til eftermiddag omkring kl. 15-15.30 bliver hun tilbudt frugtmos, men heller ikke det vil hun smage på. Hun lukker simpelthen munden i og vender hovedet væk. Tidligere har det ellers været frugtmos, der har været nemmest at give hende.
Hun får en flaske inden hun får hende 3. lur. Hun vågner allerede af hendes eftermiddagslur kl. ca. 14, så vi føler ikke hun kan undvære hende 3. lur ...

Annonce

... endnu og hun har heller ingen problemer med at falde i søvn til nat.

Til aftensmad omkring kl. 18 tilbyder vi hende grøntsagsmos, men hun vil ikke have det.

Kl. ca. 19 er det så hun får den sidste flaske.

Under måltider med grød/mos prøver vi at gøre de samme ting, hvor hun kommer i hendes højstol og får en agurkring, en gulerod, ristet rugbrødsbjælke, melon osv. Hun får vand af en kop. Hun bliver nogle gange lidt utidig med det samme vi sætter hende i stolen, men det går som regl hurtigt over.

Jeg har nogle gange givet hende lidt legetøj og jeg har sunget for hende, så hun får en god oplevelse af det at skal spise, men det hjælper ikke.

Vi har prøvet at snyde hende lidt et par gange, men det vil vi holde op med for det er jo ikke fair. Når hun får noget i munden ligner hun én der synes det er helt fint, men hun vil ikke have mere.

Jeg har prøvet at lade hende sidde med en ske og tallerken og det leger hun fint med, men det hjælper heller ikke på det at spise..

Hun har altid fået D dråber med en ske når hun bliver skiftet til nattøj og her er der ingen problemer. Hun åbner glad munden og tager det hver gang. Det er med en ligende ske som vi mader hende med.

Jeg har prøvet at give hende D dråber sammen med grød, men så vil hun ikke have det.

Vi varierer hendes mad og prøver alle dine opskrifter i bogen. Synes efterhånden jeg har prøvet at gøre alt.

Vi mader hende mens vi spiser. Er det bedst at give hende mad først og så spise selv bagefter?

Når hun skal have flaske er hun det sidst stykke tid blevet sværere at give. Der skal helst ske noget og jeg skal synge eller også skal hun have noget i hånden hun kan lege med. Ellers er det som om hun ikke gider at spise. Nogle gange afvise hun flasken, men spiser så hvis jeg synger eller hun får noget at lege med.

Kan det hænge sammen med at hun ikke vil spise? Er hun mon inde i en urolig periode?
Far må ikke længere give hende flasken og hun er ekstrem morsyg om aftenen.

Håber du har nogle råd til os, så vi kan komme lidt videre med maden og får en god oplevelse alle sammen.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor